Blog voor dansscholen en dansdocenten: 9 Gouden Tips voor een optimale lesvoorbereiding

Allereerst van harte welkom bij deze eerste blog voor dansschoolhouders en dansleraren (m/v).

Waarom deze blog? Vaak vragen deelnemers aan onze opleidingen of er niet een blog voor docenten gemaakt kan worden. Dit om op de hoogte te blijven van de laatste nieuwtjes binnen het vakgebied van lesgeven. Met deze eerste blog voor docenten, assistenten en een ieder die het interessant vindt een kijkje achter de schermen van het lesgeven te nemen, zal ik proberen onze (Salsaventura) kennis van het lesgeven te delen. Niet omdat wij claimen zaken beter te weten of omdat ik vind dat je het net zo moet doen als wij. Nee, integendeel. Vooral om te delen, en om samen het lesgeven naar een hoger niveau te brengen. Reageer dus vooral en geef je eigen tips en aanvullingen. En.. mocht je het ergens niet mee eens zijn; laat het weten.

Veel leesplezier en tot horens!

Lesvoorbereiding

Om een les goed te kunnen geven moet je deze goed voorbereiden. Iedereen heeft zo zijn/haar eigen manieren om een les voor te bereiden. Zo bereid de één de dag ervoor de les voor, en een ander vijf minuten van tevoren in de auto, en weer een ander ter plaatse. Over het algemeen geloof ik dat een goede lesvoorbereiding uiteindelijk ook zal leiden tot een betere les.

Hieronder volgt een aantal handige tips voor een optimale lesvoorbereiding.

* Voordat je begint is het belangrijk voor jezelf te weten of je iemand bent die vooral auditief, visueel of kinesthetisch een les voorbereid. Met andere woorden: kan je blijven zitten en al pratend de les doornemen (auditief), zie je het voor je wat je gaat doen; dus zie je het plaatje? (visueel) of heb je echt een partner nodig om het te voelen? (kinesthetisch). Als je van jezelf weet welke manier voor jou het beste werkt, dan kun je veel effectiever een les voorbereiden.

1. Locatie
Als je voor het eerst ergens les moet geven, zorg dan dat je vooraf de locatie hebt bezocht. Controleer hierbij:
* Het geluid: zorg dat je weet hoe het werkt, bekijk hoe je microfoon moet worden aangesloten, kijk of er een mini jack aanwezig is indien je met een mp3-speler de lessen verzorgt.
* De vloer: Check de vloer op gladheid en onderzoek wat voor soort schoenen je moet dragen.
* Positionering: Waar ga je staan? Probeer op een plek te staan waar mensen je goed kunnen zien en waar vandaan je snel en eenvoudig de muziek kan bedienen.
* Spiegels: zijn er spiegels? Zo ja, gebruik ze dan zoveel mogelijk. Met voetenwerk maar ook met partnerwork. Dit door de groep te laten verplaatsen waardoor iedereen een keer langs of voor de spiegel komt te staan.
* De bar: is er een bar? Vraag jezelf af of je krukken voor de bar wil laten staan. Dit zal namelijk betekenen dat er een kans is dat mensen vanaf de krukken naar je gaan kijken. Wil je dat? Ja? Prima, maar besef dat mensen ook graag praten vanaf een barkruk en dat je weleens meer herrie in je les kan krijgen. Nogmaals; misschien wil je dat, dan is het prima. Het gaat erom dat je jezelf bewust bent van de keuzes die je maakt.
* Licht: is de zaal licht of donker? Licht is heel bepalend voor de sfeer in de zaal. Zorg dat jij weet waar het licht bediend kan worden.

2. Muziek
Zorg dat jij je muziek hebt voorbereid en dat je niet lang naar een bepaald nummer hoeft te zoeken. Denk hierbij aan de soort muziek maar ook aan het tempo. Zorg dat je een nummer hebt dat langzaam is, daarna een nummer dat iets sneller is en een nummer dat nóg sneller is.

3. Kleding
Lekker zittende kleding waarin jij je goed voelt zorgt ervoor dat je je daar geen zorgen over hoeft te maken tijdens de les. Ga maar na: als jij bijvoorbeeld een broek aan hebt die jij zelf te kort vindt, dan zul je daar bewust of onbewust mee bezig zijn.

4. Wat doet je partner en wat doe jij?
Zorg dat je partner ook voorbereid is op wat je van plan bent te gaan geven. Dit zodat haar/zijn uitleg kan worden afgestemd op die van jou en dat het een eenduidig verhaal wordt.

5. Lesprogramma
Zorg dat je weet wat je moet geven maar vooral… wat de belangrijkste elementen zijn om uit te leggen over een bepaalde shine of variatie. Wat zijn de valkuilen; waar kan het misgaan?

6. Cueing
Zorg dat je op verschillende manieren het ritme kunt tellen; zowel verbaal als non-verbaal (handgebaren). Bereid verschillende woorden voor om hetgeen je wilt overbrengen in je cueing te verwerken. Zo kan je tellen 1,2 3 én 4. Je kan ook tellen: links – voor – midden.

7. Positionering
Bepaal in welke richting je gaat staan. Dit is afhankelijk van hetgeen je gaat uitleggen. Mocht je kiezen om vanuit het midden van de zaal les te geven, bereid dan voor dat je regelmatig de richting voor de deelnemers verandert, zodat ze het voorbeeld ook van een andere kant kunnen zien.

8. Humor
Ja, het gaat misschien wat ver, maar bepaalde grapjes kun je voorbereiden. Als je het vertelt alsof het de eerste keer is zullen mensen erom lachen. Vergeet niet dat mensen gemakkelijker leren als ze ontspannen zijn. Humor helpt daarbij.

9. Wisselen van partner
Dit wordt nog weleens vergeten. Bij een lesvoorbereiding kan je bijvoorbeeld aantekeningen maken om te voorkomen dat je het vergeet. Merk je dat je regelmatig vergeet te wisselen van partner? Schrijf het voor jezelf op en leg de aantekening bij de geluid set. Hoe groter het verschil tussen heren en dames in de les, hoe vaker het wenselijk is om te wisselen van partner.

VRAGEN
1. Wat zijn jouw ervaringen?
2. Hoe bereid jij je lessen voor?
3. Heb jij een tiende gouden tip die je met ons wil delen? Laat het weten!

Wil jij alles weten over een o.a. een goede lesvoorbereiding, cueing, krachtig voor een groep staan en sterk communiceren? Klik HIER voor onze Salsaventura docentenopleidingen.

Morry Krispijn
Salsaventura

4 gedachten over “Blog voor dansscholen en dansdocenten: 9 Gouden Tips voor een optimale lesvoorbereiding

  1. Individuele aandacht.
    Sommige mensen vinden het vervelend als je bij ze blijft staan nadat je iets hebt uitgelegd om te zien of ze het goed doen. Ze voelen zich dan heel onzeker. Dit zijn in de regel de mensen die ook niet om hulp vragen. Neem na je uitleg afstand en bekijk het vanaf een afstandje bijvoorbeeld vanaf de andere kant van de zaal. Men voelt zich dan ook niet op de vingers gekegen.
    Als mensen een combinatie onder de knie hebben waar ze duidelijk last mee hadden, geef ze dan een complimentje; tikje op de schouders, subtiel duimpje omhoog. Veel mensen zijn daar gevoelig voor. Het voorkomt ook dat mensen stoppen met les nemen omdat ze onzeker over zichzelf zijn.

  2. Als aanvulling op punt 5 (Lesprogramma) is het handig om een logboek bij te houden van de lessen, zodat je weet wat je de vorige les behandeld hebt en de nieuwe les hier goed op kan aansluiten. Zeker als je meerdere lessen per week op verschillende niveaus geeft, is de kans groot dat je anders groepen door elkaar gooit. En dat maakt geen goede indruk.

  3. Dat is een super uitgebreid overzicht, maar ik heb nog wel een Tip 10: Temperatuur van de zaal. Zelfs hartje winter krijgt men het warm van salsadansen, dus check of er ramen open kunnen of airco aan kan.

  4. Punt 8, Humor.
    Ik maak bepaalde grappen elke keer dat ik een bepaald figuur/thema behandel (bij Stijldansen). Als het om een figuurtje gaat is de grap toch nieuw voor elke klas. Alleen mijn assistent heeft dan door hoe afgezaagd hij eigenlijk al is. Bij een terugkerend thema in eenzelfde klas gebruik ik het soms om er een “running gag” van te maken. Na een paar lessen refereren aan de positie van de dame, ten opzichte van de stropdas, kwam vrijwel de hele beginnersklas op de laatste les met een stropdas om! En een lol dat ze hadden! Dat vergeten we allemaal nooit meer.

Plaats een reactie